Zadania Biura Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich
Zadania Biura Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich
I W zakresie spraw obywatelskich:
- prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych
- Udzielanie pomocy kombatantom i osobom represjonowanym w otrzymaniu niektórych świadczeń, m in.opieki zdrowotnej, usług opiekuńczych.
- Organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość oraz uczczenia pamięci ofiar wojny.
II W zakresie spraw wojskowych:
- organizacja i przeprowadzanie poboru,
- współdziałanie z organami wojskowymi,
- zarządzanie przymusowego doprowadzenia poborowych i żołnierzy rezerwy do odbycia służby wojskowej.
III W zakresie spraw obronnych:
- organizacja akcji kurierskiej,
- współdziałanie z organami wojskowymi, policją i samorządami gminnymi.
IV W zakresie obrony cywilnej:
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
- opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
- opracowywanie i uzgadnianie planów działania, organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
- organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
- organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- przygotowanie i ewakuowanie ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
- planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
- planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- wyznaczenie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy społecznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
- zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
- zaopatrywanie formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
- integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno – epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratowniczych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
- współpraca z terenowymi organami wojskowymi,
- opracowanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
- współpraca z pełnomocnikiem wojewody do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań, kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej do prowadzenia działań ratowniczych,
- ustalenie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć z zakresu obrony cywilnej, przygotowanie i prowadzenie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych
- ustalenie zadań dla szefów obrony cywilnej gmin, kontrolowanie ich realizacji oraz koordynacja i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej,
- składanie – na wystąpienie szefa obrony cywilnej województwa – informacji o realizacji zadań obrony cywilnej,
- kierowanie wystąpień do szefów obrony cywilnej gmin o składanie informacji o realizacji zadań obrony cywilnej na terenie poszczególnych gmin.
VI W zakresie zarządzania kryzysowego:
- Obsługa kancelaryjno – biurowa służby dyżurnej Starosty,
- przyjmowanie i przekazywanie komunikatów o zagrożeniach do samorządów gminnych i jednostek organizacyjnych powiatu,
- zbieranie i przekazywanie Staroście informacji o przestępstwach i wydarzeniach zgłoszonych przez Komendę Powiatową Policji w Namysłowie,
- aktualizacja bazy danych o siłach o środkach,
- udział w szkoleniach, ćwiczeniach treningach z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia,
- udział w treningu powiatowego centrum zarządzania kryzysowego oraz gminnych elementów systemu wykrywania i alarmowania,
- kontrola stanu łączności radiowej województwa na potrzeby zarządzania kryzysowego zgodnie z „Regulaminem sieci łączności radiowej”.
- obsługa kancelaryjno – biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
VII W zakresie ochrony informacji niejawnych:
- prowadzenie kancelarii tajnej
- kierowanie wyodrębnioną, wyspecjalizowaną komórką organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych, zwaną „pionem ochrony”,
- współpraca ze służbą ochrony państwa,
- przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających wobec pracowników na wniosek Starosty,
- wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa dla pracowników lub odmowa jego wydania,
- prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do informacji niejawnych,
- prowadzenie wykazu rodzajów informacji niejawnych,
- opracowanie i nadzór nad Instrukcją Kancelarii Materiałów Niejawnych,
- opracowanie i nadzór nad szczegółowymi wymaganiami w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”,
- opracowanie i nadzór nad planem postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwowa w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
- prowadzenie szkoleń pracowników,
- sprawowanie bieżącego nadzoru nad stosowaniem środków ochrony fizycznej,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi starostwa,
- podejmowanie działań w razie naruszeń przez pracowników przepisów o ochronie informacji niejawnych.