Wpis do ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych
Wpis do ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych
Miejsce załatwienie sprawy:
Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
pokój nr 117
tel. +48 77/ 4103 695 wew. 115, 116
Podstawa prawna:
Prawo o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989r. (Dz.U. z 2020 poz. 2261)
Rozpoczęcie sprawy:
Zgłoszenie należy złożyć osobiście ( w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu, w sekretariacie Starostwa) lub przesłać pocztą.
Wymagane dokumenty:
- pisemny wniosek o wpis do ewidencji;
Ustawa nie ma ustalonego wzoru wniosku, nie mniej jednak wniosek powinien zawierać:
a) datę jego sporządzenia,
b) adresata (do którego urzędu, starosty jest kierowany),
c) pełną nazwę i dokładny adres siedziby stowarzyszenia, numer telefonu kontaktowego,
d) podpis przedstawiciela stowarzyszenia (wszystkich członków zarządu, gdy jest on powołany).
Można skorzystać z ustalonego wzoru wniosku dostępnego na stronie internetowej Starostwa w zakładce „stowarzyszenia zwykłe”.
- do wniosku należy dołączyć:
- protokół z zebrania założycielskiego zawierający zapisy w protokole (uchwały) o:
- założeniu stowarzyszenia,
- przyjęciu regulaminu,
- wyborze przedstawiciela lub zarządu,
- ewentualnie – wyborze komisji rewizyjnej;
- regulamin działania stowarzyszenia;
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:
- imię i nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia,
- miejsce zamieszkania ,
- własnoręczny podpis;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej (w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ);
- adres siedziby stowarzyszenia.
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
Regulamin stowarzyszenia zwykłego:
Regulamin jest podstawowym dokumentem określającym zasady działania stowarzyszenia (zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Regulamin stowarzyszenia zwykłego powinien określać:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele stowarzyszenia,
- teren i środki działania,
- siedzibę stowarzyszenia,
- przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia,
- zasady dokonywania zmian zapisów regulaminu,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:
- trybu wyboru zarządu oraz uzupełniania składu,
- kompetencji zarządu,
- warunków ważności podejmowanych uchwał,
- sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych.
UWAGA:
Powołanie zarządu i organu kontroli nie jest obowiązkowe, jednak w przypadku gdy stowarzyszenie zwykłe będzie się ubiegać o status organizacji pożytku publicznego (OPP), to będą one potrzebne.
Również w przypadku, gdy stowarzyszenie zwykłe będzie powoływać organ kontroli wewnętrznej (komisję rewizyjną), to w regulaminie należy określić tryb wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
Opłaty:
W tej sprawie opłat nie pobiera się.
Czas załatwienia sprawy:
Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.
Zakończenie sprawy:
Wpisanie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych – wnioskodawca dostaje informacje o wpisie.
Inne istotne informacje (uwagi):
- z chwilą wpisu do ewidencji, stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć działalność,
- stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,
- na wniosek starosty lub prokuratora, sąd rejestrowy może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa,
- stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki finansowe na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej,
- stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Ponadto stowarzyszenie musi:
- uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),
- uzyskać Statystyczny Numer Identyfikacji „REGON”,
- wypełniać obowiązkowe sprawozdania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.