Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Zmiana klasyfikacji gleboznawczej gruntów rolnych

Miejsce załatwienia sprawy :
Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami – sala operacyjna, pokój nr 11, parter, stanowisko VII tel. 77/4103 695 wew. 155, 159.

Podstawa prawna :

  • ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne,
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.


Rozpoczęcie sprawy :
Osoba zainteresowana powinna złożyć wniosek o zmianę klasy gruntu wraz z załączoną dokumentacją geodezyjną na wnioskowaną nieruchomość.

Wymagane dokumenty :

  • wypełniony wniosek strony;
  • mapa ewidencji gruntów i budynków;
  • zobowiązanie do pokrycia kosztów klasyfikacji.

Opłaty :
Opłata skarbowa wynosi 10 zł.

Czas załatwienia sprawy :
Do dwóch miesięcy zgodnie z KPA, (1-2 miesiące czynności klasyfikatora).

Zakończenie sprawy :
Interesant otrzymuje decyzję zatwierdzającą projekt zmiany klasyfikacji gruntów, bądź odmawiającą zatwierdzenia zmiany klasyfikacji gruntów. Od otrzymanej decyzji w ciągu dwóch tygodni służy dowołanie do Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.

Inne istotne informacje (uwagi) :
Pracownicy Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami udzielają szczegółowych informacji odnośnie skontaktowania się z klasyfikatorem, opłaty i termin przeprowadzenia czynności badania gruntów strony uzgadniają bezpośrednio z klasyfikatorem.

 

Jak przeprowadzić zmianę klasyfikacji gleboznawczej gruntów rolnych ?

Zgodnie z obowiązującymi przepisani ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie. Właściciele oraz władający gruntami i budynkami zgłaszają wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów, w tym zmiany dotyczące klasyfikacji gleboznawczej.

Przeprowadzenie czynności zmiany klasyfikacji gleboznawczej gruntów jest czynnością wymagającą wykonania prac przez klasyfikatorów, jednostki wykonawstwa geodezyjnego (uprawnionych geodetów) oraz przeprowadzenia procedury administracyjnej przez Starostwo Powiatowe – Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami. Są to czynności czasochłonne, a przede wszystkim wymagające zaangażowania dużych środków finansowych właścicieli nieruchomości na pokrycie kosztów usług klasyfikatora i geodety.

Starosta Namysłowski na podstawie Regulaminu udzielania zamówień, w związku z art.2 ust.1 pkt 1  ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych  (Dz.U. z 2023r., poz.1605 z późn.zm.) wyłonił wykonawcę do przeprowadzenia czynności klasyfikatora w prowadzonych postępowaniach administracyjnych w sprawie ustalenia klasyfikacji gleboznawczej gruntów wraz z opracowaniem dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków.

Prace związane z klasyfikacją gleboznawczą gruntów przeprowadzane są w trzech etapach:

  1. prace przygotowawcze – złożenie wniosku wraz z załącznikami :
    a) mapą ewidencji gruntów i budynków zawierającą pomiar użytków gruntowych wykonaną przez uprawnionego geodetę;
    b) zleceniem wykonania klasyfikacji gleboznawczej upoważnionemu klasyfikatorowi wraz z zobowiązaniem pokrycia kosztów usługi;
    c) zaświadczeniem leśnika o udatności nasadzenia (dotyczy lasu).
  2. Wydanie decyzji zatwierdzającej projekt zmian klasyfikacji gleboznawczej zgodnie z operatem pomiarowo – klasyfikacyjnym opracowanym przez klasyfikatora.
  3. ujawnienie zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków na podstawie dokumentacji geodezyjnej opracowanej przez uprawnionego geodetę.

Czas przeprowadzenia klasyfikacji gleboznawczej gruntów wynosi od 1do 2 miesięcy, w zależności od tempa prac klasyfikatora i geodety.

Uregulowanie przez właścicieli i władających nieruchomościami zmian danych ewidencyjnych dotyczących użytkowania gruntów wynikających ze zmiany sposobu użytkowania może mieć znaczenie przy pozyskiwaniu dopłat bezpośrednich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, realizacji postanowień ustawy z dnia 10 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Szczegółowych informacji dotyczących klasyfikacji gleboznawczej gruntów można uzyskać w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Namysłowie ( tel. 77/410 36 95 wew. 155).