Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
Zarządzenie Nr 27/09/2024
Starosty Namysłowskiego
z dnia 12 września 2024 r.
w sprawie organizacji i zasad funkcjonowania
Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Namysłowie.
Na podstawie art. 18 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 21 i art. 26 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122; zm.: Dz. U. z 2024 r. poz. 834) zarządzam, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Namysłowie, zwane dalej „PCZK”, stanowiące bezpośrednio podległą Staroście Namysłowskiemu całodobową służbę dyżurną powiatu namysłowskiego.
2. PCZK jest zintegrowanym stanowiskiem dyspozytorskim, przeznaczonym do realizacji ustawowych zadań związanych m.in. z pełnieniem całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego.
§ 2. Do podstawowych zadań PCZK należy:
1. pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2. współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
3. nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
4. współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
5. współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
6. dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum;
7. realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższenia gotowości obronnej państwa.
§ 3. 1. Obsługę PCZK zapewni Wydział Organizacyjny – Biuro Zarządzania Kryzysowego
i Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Namysłowie – w pomieszczeniach Starostwa Powiatowego, oraz w ramach współdziałania – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Namysłowie – na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Starostą Namysłowskim a Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej.
2. Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, na zasadzie zawartego porozumienia, o którym mowa w ust. 1 określi Dyżurnym PSK zadania z zakresu działania PCZK.
§ 4. Czas pracy PCZK:
1. w trybie zwyczajnym – w celu zapewnienia wymiany i przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego:
a) PCZK pracuje w dni robocze w godzinach pracy Starostwa i obsługiwane jest przez pracowników Wydziału Organizacyjnego – Biura Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Namysłowie;
b) po godzinach pracy oraz w dni wolne od pracy: na Stanowisku Kierowania Państwowej Straży Pożarnej w Namysłowie, które odbiera komunikaty i ostrzeżenia w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu większej ilości osób lub mieniu o większych rozmiarach, albo środowisku na znacznych obszarach i niezwłocznie przekazuje taką informację Burmistrzowi Miasta Namysłów i Wójtom Gmin: Domaszowice, Pokój, Świerczów, Wilków na wskazane przez nich numery telefonów oraz Staroście Namysłowskiemu.
2. w trybie alarmowym – w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej:
a) w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej dyżur w PCZK pełniony będzie przez pracowników Wydziału Organizacyjnego – Biura Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich oraz pracowników Starostwa Powiatowego wskazanych przez Sekretarza Powiatu Namysłowskiego/ Naczelnika Wydziału Organizacyjnego – zgodnie z harmonogramem dyżurów;
b) decyzję o uruchomieniu PCZK w trybie alarmowym podejmuje Starosta.
§ 5. W uzasadnionych przypadkach Starosta może zmienić zasady działania PCZK.
§ 6. Finansowanie zadań PCZK będzie realizowane z budżetu powiatu, w tym: dochodów własnych powiatu, dotacji celowych z budżetu państwa oraz środków z innych źródeł określanych corocznie w uchwale budżetowej – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 7. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Powiatu Namysłowskiego.
§ 8. Traci moc Zarządzenie Nr 12/03/2011 Starosty Namysłowskiego z dnia 01 marca 2011 r. w sprawie organizacji i zasad funkcjonowania Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Namysłowie.
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.